”Jag/Vi har kört fast på en grej”
Ungefär den frasen är en vanlig ingång när någon kontaktar mig för första gången.
Några exempel:
”Hur ska jag reda ut planering och prioritering i mitt företag under våren?”
”Vi har en viktig kund där samspelet och kommunikationen skaver.”
”Jag har talat inför grupp tusen gånger men tycker fortfarande det är urjobbigt! Ska det vara såhär alltid?”
Ofta landar vi i att boka in ett par handledningssessioner – fysiska eller digitala samtal om 2–3 timmar, individuellt eller i grupp.
Vanligtvis hittar deltagaren själv flera viktiga faktorer på väg mot en lösning, bara genom att vi 1) saktar ner, 2) ser utmaningen i vitögat under trygga former och 3) drar nytta av mina färdigheter i att ställa frågor och hjälpa till att sortera.
Det jag sedan möjligen bidrar med i fakta- eller kunskapsväg bygger då på en god inblick i sammanhanget och har så mycket större chans att hamna mitt i prick än om jag hade börjat i den änden, med att gissa mig till vad personen eller gruppen framför mig möjligen behöver. Som i en av mina favoritdeviser:
Först förstå, sedan göra sig förstådd.
Jag som gillar att leta framgångsfaktorer funderar en del på vad som egentligen händer i de där samtalssessionerna. Hur bidrar de faktiskt till att göra skillnad?
Någon har sagt att i handledning är det inte alltid så att problemen löser sig, det är inte ovanligt att de istället liksom löser upp sig. Men vad betyder det? För att själv förstå mer har jag nu byggt en liten modell igen:
Jag ser fem olika nivåer av ”lösningar” framför mig, med olika fokus och utplacerade på olika ställen längs en skala mellan situationsspecifik och överförbar. Jag vet, det låter teoretiskt, men låt mig förklara hur jag tänker!
Lösningsnivå 1. Hitta sätt att hantera just den här situationen
”Okej, så bra. Nu vet jag hur jag kan göra!”
Användbart i stunden, ibland det enda som behövs! Ofta faktabaserade lösningar, eller tips och trix från någon som har mer erfarenhet och kunskap.
Lösningsnivå 2. Förmåga att hantera likartade situationer
”Aha, i situationer som den här verkar det vara viktigt att…”
Nya reflektioner och inspel om en situation har landat som insikter om vad som kan vara särskilt viktigt och hjälpsamt också i andra liknande situationer.
Lösningsnivå 3. Förståelse för omgivande organisation, roller, människor
”Nu ser jag: i min organisation har vi en tendens att (t.ex.) rusa vidare till nästa fråga.”
Ur utforskandet av en viss situation kommer insikter som kan överföras till helt andra situationer i samma miljö, organisationskultur och/eller i framtida samarbete med samma personer.
Lösningsnivå 4. Förståelse för sig själv
”Jag har inte riktigt tänkt på hur viktigt det är för mig med (t.ex.) struktur/socialt sammanhang/kreativitet/… på jobbet. Det ska jag ta med mig!”
Att förstå varför och hur man själv reagerar, agerar och känner i en viss situation ökar självkännedomen; en kännedom som ofta är giltig långt utanför det sammanhang som handledningssamtalet utgick från, och alltså möjlig att överföra också till helt nya platser.
Lösningsnivå 5. Förmåga att möta, reflektera och bearbeta utmaningar
”Vi prövade att göra det där som du gjorde med oss sist, och då blev det ett helt nytt samtal.”
Handledningssamtalen bygger på ett coachande, tillåtande förhållningssätt där frågorna ofta är minst lika viktiga som svaren och där reflektion och inte minst tid för reflektion prioriteras högt. Både tankesätt och metodik från våra samtal har en tendens att smitta av sig, in i vardagen hos dem jag möter.
Kunskap och färdigheter om hur vi människor kan bearbeta och lära oss av knepiga situationer kan föras över inte bara till andra situationer och organisationer, utan också till sammanhang som gäller andra än dig själv.
* * *
Det som jag tror händer när problem tycks ”lösa upp sig” lika mycket som ”bli lösta” i våra samtal är att en insikt på nivåerna 2–5 får det där specifika problemet från nivå 1 att kännas mindre viktig, skrämmande eller svårhanterlig. Vi har liksom breddat frågan och hittat nya mer generella verktyg, användbara på vårt ursprungliga problem men också i många andra sammanhang.
När handledning fungerar som bäst kan den leda till lättnad, minskad stress, större självmedkänsla och bättre konkreta lösningar på problem – just i stunden och framöver. Något mer meningsfullt än att bidra till det har jag svårt att komma på.
En övning
Vill du pröva att undersöka något som du brottas med just nu?
Här är en övning där du kan göra så många eller så få steg som du vill:
1. Stanna upp en stund och fundera: Vad är det för fråga, tema eller situation som du brottas med just nu? Eller som kanske snarare skaver lite mer lågmält. Försök formulera för dig själv vad det handlar om, kanske som en fråga eller en mening, ungefär som exemplen i början av det här inlägget.
2. Oavsett om du lyckades fånga ditt tema i koncentrerad form eller inte: Ta fram papper och penna, eller ett tomt dokument i datorn. Sätt en timer på tio minuter och skriv ner dina tankar om det tema du valt. Det behöver inte bli begripligt för någon annan än möjligen dig själv. Strunta i grammatik, skiljetecken eller att nödvändigtvis följa raderna på pappret. När tankarna tar slut, vänta och se om nya dyker upp, tills timern ringer.
3. När du skrivit färdigt: Fundera på hur det var att göra det. Lättande, svårt, frustrerande eller något helt annat?
4. Har du fått någon tanke du vill fånga upp, om något slags nästa steg? Prata vidare med någon du litar på? Pröva att göra lite annorlunda framöver? Leta inspiration någonstans? Kanske testa att fokusera på en nivå i taget i modellen här ovanför och se om fler tankar dyker upp? Eller bara släppa taget om saken och låta den vila lite?
5. Tacka dig själv för att du gav dig den här tiden.
6. Om du vill luska vidare i ditt tema, och tror att hjälp utifrån kunde vara en idé – ja, då finns ju alltid möjligheten att du hör av dig till mig på sara@byggasamarbete.se.
Om du dessutom är företagare inom Kronobergs län har du möjligheten att anlita mig kostnadsfritt via Konsulttimmen. Om du kvalar in dit har du sex timmar per år att använda som du själv önskar, och nu börjar det här året gå mot sitt slut…
Lycka till och allt gott!
Sara