Augusti – medan naturen dignar av slutresultatet från en lång växtsäsong så är många av oss människor i nystarternas tid. Var börjar du denna termin?
Min hösttermin börjar i ett antal kommunikationsutbildningar av olika slag, och där börjar jag ofta i bilden här ovanför, knyckt direkt från en whiteboard som du ser.
För mig är detta sinnebilden av kommunikation. Och kanske förklaringen till att vi intresserar oss så mycket för det här ämnet. Det blir inte alltid som vi tänkt oss. Den blå fyrkanten som jag försöker nå fram med till min samtalspartner blir i hennes huvud en grön cirkel. Vad hände?
Just det finns det många som har funderat på genom åren, vad som händer i vår kommunikation. En påbyggd bild skulle kunna se ut såhär:
Nu börjar det bli lite rörigt, och samtidigt lättare att förstå varför det inte är så himla enkelt att nå fram till varandra. Det finns på gott och ont många parametrar att spela med! *
Sändaren och mottagaren förstås – som vanligtvis är lite av varje båda två, ofta samtidigt. Budskapet, som sällan är identiskt med syftet vi har med vår kommunikation eller effekten som det får. Kanalen som vi väljer att skicka vårt budskap genom: ett telefonsamtal, ett möte eller en större marknadsföringskampanj kanske? Och så de lite mer kryptiska begreppen brus och filter. Brus: utifrån kommande störningsmoment som ljud, tusen intryck från en mobilskärm eller andra distraktioner. Filter: våra inbyggda tendenser i tolkningen av vår omgivning, påverkade av självbild, fördomar, bakgrund med mera.
Här är ett axplock tankar som brukar dyka upp i utbildningsgrupper och workshops där vi jobbar med den här modellen:
● Hjälp så många parametrar! Alldeles för mycket att hålla reda på – eller en rikedom av variabler att skruva på.
● Kommunikation kommer från latinets communicare – ”att göra gemensamt”. Och det går ju som bilden visar olika bra olika gånger.
● Det går inte att inte kommunicera! Om du har blivit definierad av någon annan som del i en kommunikationsprocess så kommer allt du gör, och inte gör, att ses som en del i kommunikationen. Att inte svara på ett mejl till exempel, är en kommunikationshandling som kan ges en mängd olika meningar…
● Någon har sagt att livet levs framlänges och förstås baklänges. Viktig och komplex kommunikation mår bra av att planeras baklänges, med den önskade effekten i högsätet. Vad är det vi vill ska hända som resultat av vår kommunikation?
● När vi planerar kommunikation börjar vi istället ofta i andra ändar än önskad effekt. Själva budskapet till exempel – det vi själva helst skulle vilja kommunicera. Eller för den delen valet av en kanal som vi själva gillar eller tycker verkar cool.
● Alltför många sändare har alltför många gånger gissat alldeles för mycket om sin mottagare/målgrupp. En användbar devis där: Först förstå, sedan göra sig förstådd.
● En av grejerna som kan vara bra att försöka förstå då är: hur uppfattas jag av mottagaren? Vilka filter har hen i förhållande till mig – som person, yrkesroll eller annat. Så kan jag i nästa steg fundera på hur jag kan nå fram genom/runt filtren.
● Bara för att krångla till det ytterligare: utöver kommunikationsloopen som finns mellan sändare och mottagare finns det minst två till – våra inre kommunikationsloopar. De kräver ofta mycket uppmärksamhet, uttrycker sig onyanserat och är outgrundliga för vår kommunikationspartner, ibland också för oss själva.
En koppling mellan inre dialog och kommunikation med andra satte en utbildningsdeltagare fingret på häromdagen:
”Jag letar hela tiden efter mer kunskap och mer teori om svåra samtal. Men jag börjar tro att det inte är vad jag behöver. Så länge jag dömer mig själv så hårt som jag gör kommer samtalen aldrig att bli lättare, oavsett hur många teorier och modeller jag har till min hjälp. Jag behöver börja i en annan ände.”
För mig är det en serie små underverk att vi lyckas så väl med så mycket av vår kommunikation. Plocka upp valfri pryl i din närhet och gör en gissning på hur många människor som varit involverade i kommunikationen kring just den här… skrivboken till exempel. Idén om att någon kan vilja ha en sådan, designen, materialen som i sin tur har framställts på olika håll, produktionen, transporterna, försäljningen och slutligen din interaktion med bokhandlaren när du står där och tummar på anteckningsböckerna och slutligen väljer just den här.
I motsats till vad vi tänker och säger ibland så vill jag hävda att vi människor är urbra på kommunikation, OCH vi driver den förmågan till sitt yttersta för att få våra komplexa system att fungera och gärna leverera ännu lite mer, snabbare, bättre. Inte konstigt då att det kör ihop sig ibland!
Allt gott!
Sara
*) Begreppen och modellen är en kombination av två klassiska kommunikationsmodeller: sändar-mottagar-modellen respektive filter-brus-modellen. Sök vidare på de begreppen om du vill fördjupa dig!